SUPPORT

På denna sida finner ni information om hur ni kontaktar supporten, guider för felsökning av er internettjänst innan ni kontaktar supporten, bilder på de vanligast mediaboxarna, hur ni gör hastighetskontroll av internettjänst.

Telfonsupporten

Telefonsupporten nås helgfri mån-fre 8-22,  lör, sön & helgdagar 9-21 på tel 023-702 22 13.
Stanna kvar i telefonluren tills en supporttekniker tagit emot er felanmälan.

Felanmälningar som inkommer efter kl 17 på helfri vardag börjar behandlas dag efter. Felanmälan som inkommit på Helg eller helgdag börjar behandlas första helgfria vardag efter. Planerade driftstörningar redovisas på sidan Driftstatus och meddelas även i telefonväxeln.

Vid återkoppling av pågående felanmälan av mediabox i Kopparstaden/Dalecarlia lägenhet skall TT-nr anges till supportpersonalen vid samtalet. Det är nätägaren som beslutar med insänd felanmälan som grund om tekniker sänds till kund eller ej.

Vid återkoppling av felanmälan för tjänster i FaluStadsnät, BorlängeStadsnät, ADSL & IP-Telavox kan ni kontakta NetIT kundtjänst under kontorstid.

OBS! Om tekniker blir utsänd av nätägaren  för felsökning och avlämningsplats fungerar vid kontroll, felet är i kunds egen installerade utrustning kommer kund bli debiterad en felsökningsavgift enligt NetITs allmänna villkor (Villkor privatkund). Egen installerad utrustning av kund efter avlämningsplats ger NetIT ej support på. Undantaget IP-telefondosa från Telavox förmedlad av NetIT.

 

 

Mediabox hos Kopparstaden/ Dalecarlia & Masmästaren

Internettjänsten avlämmnas i en Mediabox som finns installerad i lägenheten på lite olika platser. Exempel:  i hallen synligt ovanför ingångsdörren, i ett skyddskåp med mörkt glas i hallen, plåtskåp i hallen eller i klädkammare. (I vissa lägenheter hos Masmästaren är det bara ett nätverksuttag RJ45 som finns i lägneheten).
Det är endast på 1st port på mediboxen som internettjänsten skall fungera. (I vissa lägenheter hos Kopparstaden och Dalecarlia finns det kvar en s.k. switch av fabrikat Hexatronic, denna lagas eller supportas ej längre.) Det är direkt på avlämningsport på mediaboxen (se modeller nedan) eller anvisat uttag som ni ska kontrollera själva om internetåtkomst fungerar.

Innan ni kontaktar telefonsupporten skall en felsökning enligt nedan punkter vara gjord:

  1. Kontrollera att kablarna som används har hela kontakter och sitter i rätt uttag. Koppla bort, ev. starta om egen installerad router/utrustning. Finns det internetåtkomst efter omstart? NEJ= fortsätt felsökning se punkt 2.
  2. Koppla in en laptop/dator direkt med hel nätverkskabel på avlämningsport på mediaboxen.
    Finns det internetåtkomst? JA= Kontrollera egen installerad utrustning efter avlämningsport.  Ev. lgh switch kan ha gått sönder, omkoppling/förbikoppling får hyresgästen själv ombesörja. NEJ= fortsätt felsökning se punkt 3.
  3. Lyser lamporna POWER och WAN (WAN kan lysa medfast sken eller blinkar  på modell Allide Telesys 613)
    NEJ= Det lyser inga lampor på mediaboxen=ring supporten för felanmälan.
    JA= Men ingen internetåtkomst finns på avlämningsporten = Ring till supporten för felanmälan. Låt inkopplad laptop/dator sitta kvar på avlämningsport i mediaboxen och igång vid samtal med supporten, uppgifter om inkopplad datorns MAC-adress samt vilken IP-Adrses som datorn erhållit kommer att behövas. Dessa uppgifter guidar supportpersonalen er till hur ni får fram på inkopplad dator.

Vid felanmälan gällande Kopparstaden/Dalecarlia kommer supportpersonalen ge ett TT-xxxxxx nr. Detta är ett kvittonr att er felanmälan är mottagen av nätägaren.

Mediabox genom FaluStadsnät, BorlängeStadsnät

Internettjänsten avlämmnas i en Mediabox som finns installerad fastigheten/lägenheten.
Det är endast på 1st port på mediaboxen som internettjänsten skall fungera. (I vissa hus finns en s.k. kopplingspanel denna ger ej Netit support för.) Det är direkt på avlämningsport på mediaboxen (se modeller nedan) eller anvisat uttag som ni ska kontrollera själva om internetåtkomst fungerar.

Innan ni kontaktar telefonsupporten skall en felsökning enligt nedan punkter vara gjord:

  1. Kontrollera att kablarna som används har hela kontakter och sitter i rätt uttag. Koppla bort, ev. starta om egen installerad router/utrustning. Finns det internetåtkomst efter omstart? NEJ= fortsätt felsökning se punkt 2.
  2. Koppla in en laptop/dator direkt med hel nätverkskabel på avlämningsport på mediaboxen.
    Finns det internetåtkomst? JA= Kontrollera egen installerad utrustning efter avlämningsport.  Ev. problem i kopplingspanel kan förekomma, omkoppling/förbikoppling får fastighetsägaren/hyresgäst själv ombesörja. NEJ= fortsätt felsökning se punkt 3.
  3. Lyser lamporna POWER och WAN (WAN kan lysa medfast sken eller blinkar  på modell Allide Telesys 613)
    NEJ= Det lyser inga lampor på mediboxen= Ny strömadapter hämtas hos FaluEnergi och Vatten .
    JA= Men ingen internetåtkomst finns på avlämningsporten = Ring till supporten för felanmälan. Låt inkopplad laptop/dator sitta kvar på avlämningsport i mediaboxen och igång vid samtal med supporten, uppgifter om inkopplad datorns MAC-adress samt vilken IP-Adrses som datorn erhållit kommer att behövas. Dessa uppgifter guidar supportpersonalen er till hur ni får fram på inkopplad dator.

 

ADSL (Internet via 1:a telfonjacket)

Internettjänsten avlämnas alltid i första telefonjacket i fastigheten. Inkopplat modem är Kunds egen utrustning och supportas ej. Kund får själv ombesörja införskaffande/ support/felsökningen.  Innan ni kontaktar telefonsupporten skall en felsökning enligt nedan punkter vara gjord:

  1. Fungerar det att ringa till och från hemma telefonen (gäller endast om telenr till fastigheten finns hos Telia).
    NEJ= Felanmäl direkt till Telia att hemtelefonlinjen är trasig. JA= fortsätt felsökning enligt nedan.
    *Finns ingen hemtelefon från Telia fortsätt felsökning enligt nedan.
  2. Kontrollera enligt följande:
    *Kontrollera att modemet sitter i första telefonjacket i fastigheten.
    *Kontrollera att kablar/ mellanproppar sitter i ordentligt och är hela.
    *Koppla in en datakabel direkt i modemet till en dator. Kontroller görs aldrig via WI-FI.
    *Kontrollera på modemet att Power-lampa, DSL-lampa och/eller Internet-lampa lyser (anvisas i ert modems instruktionsbok). I de fall bara power-lampa lyser,  testa först att göra modemet strömlöst i minst 30 minuter, starta sedan upp modemet och kontrollera att lamporna lyser upp som dom ska. Fungerar internettjänst efter omstart? JA=Bara via kabel, kontrollera då ert modem/router inställnignar. JA=Ibland kan ADSL-uppkopplingarna tappa förbindelse och en omstart behövas.  NEJ=  Testa då med ett annat modem.
    Fungerar internettjänst efter test med annat modem? JA= Ordinarie modemet är trasigt kunden får införskaffa ett nytt. NEJ= DSL-lampa och/eller Internet-lampa kommer fortfarande inte igång. Kontakta supporten för en felanmälan,  låt inkopplat modem vara igång. Modemets mac-adress kommer supporten behöva vid en felamälan.

 

Modeller Mediaboxar

Det finns 2 olika sorters mediaboxfabrikat,  Allide Telesys eller CTS.

Allide Telesys modeller är 613 & 616,   LAN3 är avlämningsport för tjänst.

DSC_0734 DSC_0735 DSC_0736

 

 

 

 

 

CTS modell 2006  & 2106 är det Rödmarkerad port med text internet som är avlämningsport för tjänst.

DSC_0733

 

 

 

 

 

CTS modell 3106 är det port LAN3  som är avlämningsport för tjänst.

DSC_0737 DSC_0738

 

 

 

 

 

CTS modell 3109 är det port 3  som är avlämningsport för tjänst.

DSC_0739 DSC_0741

 

 

 

 

 

 

Hastighetskontroll

Internettjänster som NetIT är leverantörer av är s.k. ‘best effort tjänster’ vilket betyder att hastigheterna varierar beroende på nätens beslastning, tid på dygnet osv. Hastighetstester utförs alltid med dator/laptop dirket inkopplad på avlämningsplats. Kontroll sker mot bredbandskollen.se eller likvärdig tjänst.